bloggen av Claes-Göran Olofsson

INGEN TANDVÄRK LÄNGRE

nu är tandvärken borta, åkte till slut till rödeby vårdcentral som hänvisade akuta fall till folktandvården inne i stan, fick en tid 10:30, då var kl 8:00 så det var en bra väntetid, gick till mottagningen för att förvissa mig om att jag gått rätt, dom hade fått ett återbud av en patient så dom sa att dom kunde ta mig redan nu, förmodligen för att dom var rädda för att jag oxå skulle göra återbud, dom drog inte ut tanden, eller gjorde rotfyllning, dom lagade tanden istället, fyllde hålet med komposit för att jag skulle slippa värken, och min teori är att dom gjorde så för att om jourtandläkaren hade gjort en rotfyllning eller tagit bort tanden så hade jag säkert inte fått en remis till en annan tandläkare som jag fick nu, han ska noga kolla mina tänder och diskutera med mig vad som skall göras eftersom tandläkaren jag var hos nu var en jourtandläkare., för den tanden som lagades nu med fyllning måste ju tas bort och eftersom jag nu blev hänvisad till en vanlig tandläkare har han mer tid att plocka mig på pengar genom att påverka mig att träffa han igen och göra andra ingrepp hos honom, vilket inte en jourtandläkare kan göra, eftersom man bara träffar henne en gång..tror också att dom gör sådana nödlösningar på tandakuten för att dom vill att man ska kontrollera sina tänder och få riktiga lagningar hos en riktig tandläkare (familjetandläkare) så man inte ska tänka att man väntar på att gå till jouren om nåt händer, tror tandvården tjänar stora pengar på regelbundna undersökningar som patienten gör…men jag är väl paranoid som vanligt…

men tandköttet var inte inflammerat som jag trodde, det kändes bra..

Kommentarer till: "INGEN TANDVÄRK LÄNGRE" (2)

  1. Jourtiderna som man får är inte särskilt långa och därför gör man inte behandlingar som är så tidskrävande om det finns snabbare tillfälliga lösningar på det. Om det är ett stort hål krävs det t.ex. att hålet fått vila och är rent och rensat innan man kan göra rotfyllning eller permanent lagning. Jouren är som sagt till för ”aukta” ärenden precis som jouren inom sjukvården är när man behöver vård och det inte är öppet på vanliga vc eller de har fullbokat 🙂 Så lite paranoid är du nog. Du behöver ju inte gå till landstinget utan kan välja en privat tandläkare och på så vis leta upp vilken som är billigast.

  2. tror man har gjort systemet som det är bara för att det ska se ut som om det ej handlar om pengar, inte för att jourtandläkaren är en tillfällig lösning, för om det skulle vara som du säger så kunde dom lika gärna ta bort tanden, för det är bättre det än att bara laga tanden med komposit, för nu när jag gjorde denna lagningen måste jag med all säkerhet till tandläkaren igen bara för att ta ut tanden, om jag bara hade tagit ut den med en gång som kunde göras så skulle jag sluppit den där remisen, för att ta ut tanden och laga tanden tar lika lång tid, ta ut tanden direkt är därför en bättre lösning, rotfyllningar kräver ju ofta flera behandlingar…..finns det jourtandläkare inom privata sektorn? inte så många i alla fall, eftersom jourtandvården är så kopplad till landstinget,privata jourtandläkare behöver mer tillstånd av staten än en vanlig privat klinik..och finns inte på lika många ställen som jourtandvården på landstinget, och kostnaden skiljer inte så mycket på privat som statlig sektor, och en jourtandläkare skulle ju osanolikt skicka remis till en privat tandläkare

CLASSES LILLA BLOGG ÄLSKAR KOMMENTARER

Etikettmoln

