bloggen av Claes-Göran Olofsson

EN SNABBARE DATOR

Hej alla läsare

Funderar på att göra min dator snabbare med hjälp av ett dataprogram, för oavsett dator så kommer datorn alltid saktas ned pga alla program som finns i bakgrunden som är igång utan att man ens vet om det, men i denna datorjungeln är det svårt att veta vad man ska välja för program mm så datorn blir så personlig som möjlig, jag vill ha min dator som en bra surfdator plus en bra speldator.

Min plan är att läsa några tidningar som t.ex ”allt om pc” först så jag får ett hum om vilka program som det finns där ute, dom brukar ju göra tester av olika program, och dom som testar har ju flera års erfarenhet vad som funkar bäst och ger tips mm hur man får ut det mesta av sin dator, för den tidningen har jag hört bra om. plus tidningen ”pc gamer” så man får ett komplement till ”pc för alla”- tidningen, eftersom den tidningen inte enbart handlar om spel och att jag vill ha min dator som en speldator.. ska kolla runt var man kan hitta såna tidningar, det första som jag kommer tänka på är tidningskungen.se, bästa kunskapen är den man har användning för.

Kommentarer till: "EN SNABBARE DATOR" (3)

  1. CCleaner är ett bra program som rensar bort alla onödiga systemfiler och loggfiler etc som bara ligger och slöar ner din dator. Det tar dessutom bort spionprogram och adware som letat sig in på din hårddisk. Har du haft datorn länge utan att använda ett liknande program kan du räkna med att frigöra flera gb data bara på att få bort onödiga loggfiler etc.

  2. Har du provat att utöka ditt ram-minne? Eller köpa ny processor?

    Det kanske är gamla grejer som helt enkelt behöver en liten uppgradering?

    • jo, det var ett bra alternativ, det ska jag kolla upp, men jag har en ganska ny dator med 4 gb i ram och även om man utökar ramminnet så kanske man kan kolla upp ett program som håller reda på aktiviteterna som tar mycket på ramminnet, ett program som är ett komplement till utökat ramminne. och även fast man har ett bra ramminne så kan många program som saktar ner datorn göra datorn instabil om man ej har ett bra program som ser hur mycket ramminne som används just då problemet är som störst.

CLASSES LILLA BLOGG ÄLSKAR KOMMENTARER

Etikettmoln

