bloggen av Claes-Göran Olofsson

tankar om företagande

har märkt att fler och fler företag idag väljer att outsourca sina tjänster till andra företag, märkte jag senast när jag sökte jobb på sykes, dom jobbade på uppdrag åt telenor t.ex. eller om man har en telefon så finns det ju ett samarbete mellan telefontillverkaren och operatören för att telefonen överhuvudtaget ska fungera..jag har t.ex aldrig hört någonstans att telenor har egna mobiler.. tror det kommer mer och mer, att företag inte orkar göra flera olika saker i företaget utan man inriktar sig speciellt på det man är bra på, sen så lejer man andra som sköter den biten som företaget är mindre bra på, nu kan inte jag så mycket om detta, men sökte på nätet om mötesplatser mellan företag som vill samarbeta, fick upp denna sidan bland annat http://creativemeetings.com

har länge tänkt att skapa ett företag, men det har aldrig blivit av, främst för att jag är oroad över hur jag ska kunna konkurrera med alla andra där ute på marknaden, och eftersom konkurrensen är så stor och många företag inser detta så behöver dom samarbeta med någon som både ser en möjlighet till ett givande samarbete, men också hjälpa varandra att stanna kvar på marknaden, för den ena samarbetspartnern vill ju inte förlora sin kund, och kunden vill ej förlora kompetensen som saknas hos kunden. finns flera argument som skulle motivera samarbeten mellan olika företag, t.ex att locka varandras kunder, t.ex, köper du ett rakblad av oss får du en chokladask av Cloetta på köpet..
har ju funnits samarbeten mellan företag sedan urminnes tider, jag tänkte på två bönder, där den ena har ägg, och den andra säljer mjölk, och istället för pengar så byte dessa bönder produkter med varandra.
så om man nu ska starta upp ett företag och klara sig ute på marknaden så kräver nästan marknaden att man har någon samarbetspartner som tar hand om en bit, och ens egna företag tar hand om själva biten som företaget är bäst på..
sen så gäller det ju att hitta rätt samarbetspartner så man passar tillsammans, men då måste det ju finnas regler som tydligt visar för båda företagen vad varje företag vill få ut av ett samarbete, på lång eller på kort sikt… sen finns det kanske inte alltid företag som är ute efter ett samarbete, utan dom kanske ger sken av det för ett annat företag men sedan så vill man åt kundgruppen som det företaget har….men det är en risk vare företag måste ta.
det är lite så jag tänker som lekman, finns ju ett ordspråk som heter ”ensam är stark”, men det uttrycket verkar inte gälla framtidens företag. om det är bra eller dåligt låter jag framtiden utvisa.
Annonser

CLASSES LILLA BLOGG ÄLSKAR KOMMENTARER

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Etikettmoln

%d bloggare gillar detta: