Sparad i BLOGGEN

JESUS KALLAR EN LÄRLJUNGE FÖR SATAN?

jag tänkte ta upp ett bibelställe där ateistbibeln tror att Jesus kallar Petrus för satan,

i Matteus kap 16 vers 23 så står det såhär enligt ateistbibeln 23Men Jesus vände sig om och sade till Petrus: Håll dig på din plats, Satan. http://www.ateistbibeln.se/jesus-kallar-larljunge-sata/

det som ateistbibeln har utelämnat är fortsättningen på versen, här är hela versen…

23Men Jesus vände sig om och sade till Petrus: Håll dig på din plats, Satan. Du vill få mig på fall, för dina tankar är inte Guds utan människors.

Jesus hade precis berättat för sina lärjungar i verserna innan att han skulle till Jerusalem och lida mycket och utsättas för många plågor och sedan dö, och sedan uppstå igen på den 3:dje dagen, detta bibelstället Matteus 16:23 betyder inte att det är Petrus som är satan som ateistbibeln säger, utan satan användes Petrus som ett verktyg när Satan insåg att han själv inte kunde få Jesus på fall, Petrus känner inte till guds plan i sin helhet, utan började tänka i mänskliga tankar, människans förstånd är begränsat, och därför kan människan välja att tänka ur ett mänskligt perspektiv och inte se helheten som gud gör, för gud har en plan för oss alla, men vi kan av olika anledningar falla bort ifrån denna plan, pga satan och den fria viljan, ett känt exempel är ju när eva tar emot den förbjudna frukten i edens lustgård. och eftersom gud har gett oss en fri vilja så är det vi själva som bestämmer vilka vägar vi vill ta i livet. och när jesus säger ”håll dig på din plats satan” eller ”håll dig bakom mig satan” så är det inte Petrus som ska hålla sig på sin plats eller bakom Jesus, utan satan ska inte vara i  vägen för Jesus och det han ska göra, alltså göra oss människor fria från synd.

jesus har frestats tidigare av satan, så att jesus skulle misslyckas med sitt uppdrag att göra ett nytt förbund med guds folk, ett tydligt exempel är i Matteus-evangeliet kap 4 vers 1-11

1Sedan fördes Jesus av Anden ut i öknen för att sättas på prov av djävulen. 2När han hade fastat i fyrtio dagar och fyrtio nätter blev han till slut hungrig. 3Då kom frestaren och sade till honom: ”Om du är Guds son, så befall att de här stenarna blir bröd.” 4Jesus svarade: ”Det står skrivet: Människan skall inte leva bara av bröd, utan av varje ord som utgår ur Guds mun.

5Sedan tog djävulen honom med sig till den heliga staden och ställde honom högst uppe på tempelmuren 6och sade: ”Om du är Guds son, så kasta dig ner. Det står ju skrivet: Han skall befalla sina änglar och de skall bära dig på sina händer så att du inte stöter foten mot någon sten.7Jesus sade till honom: ”Det står också skrivet: Du skall inte sätta Herren, din Gud, på prov.

8Nu tog djävulen honom med sig upp på ett mycket högt berg och visade honom alla riken i världen och deras härlighet 9och sade: ”Allt detta skall jag ge dig om du faller ner och tillber mig.” 10Då sade Jesus till honom: ”Gå din väg, Satan. Det står ju skrivet: Herren, din Gud, skall du tillbe, och endast honom skall du dyrka.11Då lät djävulen honom vara, och änglar kom fram och betjänade honom.

i båda dessa bibelställen så erbjuder Satan Jesus att bli kung utan att behöva lida, jesus avslöjar att det är Satan som försöker nå ut med sin frestelse genom Petrus, Petrus tänker inte guds tankar utan en människas tankar. människan är som sagt begränsad och tänker som en människa. Petrus visste mer om Jesus än den stora massan som följde Jesus, men här visar bibeln att även om man kan mycket om vem jesus är och följer Jesus, så är Petrus ett tydligt exempel på att även människor som är väldigt nära Jesus, och Petrus såg ju faktiskt Jesus i det levande livet, kan frestas av satan och begå felaktiga handlingar, och att människan har svårt att förstå guds plan, men jesus som är felfri kan inte frestas. och trots att Petrus var bekant med att messias skulle torteras och lida så kunde han inte ta det till sig, för det står nämligen i psalm 22, Jesaja 53:10, Sakarja 12:10, 13:7 om messias lidande.

för den goda nyheten som bibeln lär oss kan vi hitta i 1 korintierbrevet 15 vers 1-4  1Bröder, jag vill påminna er om evangeliet som jag förkunnade, som ni också tog emot, på vars grund ni står 2och genom vilket ni blir räddade. Jag vill påminna er om orden i min förkunnelse – den håller ni väl fast vid, annars var det bortkastat att ni kom till tro. 3Bland det första jag förde vidare till er var detta som jag själv hade tagit emot: att Kristus dog för våra synder i enlighet med skrifterna, 4att han blev begravd, att han uppstod på tredje dagen i enlighet med skrifterna

och jesus förutsäger även sin död i Johannes-evangeliet kap 12 vers 23-28

23Och Jesus svarade dem: ”Stunden har kommit då Människosonen skall förhärligas. 24Sannerligen, jag säger er: om vetekornet inte faller i jorden och dör förblir det ett ensamt korn. Men om det dör ger det rik skörd. 25Den som älskar sitt liv förlorar det, men den som här i världen hatar sitt liv, han skall rädda det till ett evigt liv. 26Om någon vill tjäna mig skall han följa mig, och där jag är kommer också min tjänare att vara. Om någon tjänar mig skall Fadern ära honom.

27Nu är min själ fylld av oro. Skall jag be: Fader, rädda mig undan denna stund? Nej, det är just för denna stund jag har kommit. 28Fader, förhärliga ditt namn.” Då hördes en röst från himlen: ”Jag har förhärligat det och skall förhärliga det på nytt.”

och i apostlagärningarna 2:23-24 står det om guds plan såhär

23han utlämnades efter Guds beslut och plan, och ni lät laglösa spika fast och döda honom. 24Men Gud löste honom ur dödens vånda och lät honom uppstå, eftersom det inte var möjligt att döden skulle få behålla honom i sitt grepp.

Om du/ni har ett bibelställe som ni vill att jag ska ta upp och förklara utifrån mitt synsätt och mina böcker jag har till handa så kan ni skiva ett mail till classeslillablogg@Hotmail.com eller skriva en kommentar här på bloggen, ha det bäst 🙂

Annonser

Författare:

jag är en glad och trevlig kille i mina bästa år, född 1981

CLASSES LILLA BLOGG ÄLSKAR KOMMENTARER

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s