bloggen av Claes-Göran Olofsson

jag brukar åka med kontoladdning när jag ska åka spårvagn, men i fredags så hade jag ingen möjlighet till det då jag hade tappat bort kortet, jag hade förlagt det hemma, så jag bestämde mig på att åka med sms biljett, men när jag väl tryckt in att jag skulle åka med sms biljett i mobilen fick jag ett sms tillbaka det det stod att man inte kunde åka med sms-biljett längre, just då kom det in 4 kontrollanter från västtrafik, fast dom jobbar för Securitas, jag förklarade att jag trodde att sms biljett fortfarande gällde, men det ignorerade dom helt, dom sa, du kommer att få en tilläggsavgift av oss på 1200 kr, jag protesterade, men eftersom jag hade bråttom till jobbet så tänkte jag, jag tar denna fakturan och försöker bestrida den efter jobbet. jag ringde den avdelning på västtrafik som bestrider fakturor, jag förklarade det som står ovan. jag sa också att jag  hade fått en påminnelse att sms-tjänsten skulle sluta fungera, och det var 12 maj 2016, och deras tjänst slutade att fungera i mars i år, och jag frågade dom hur tusan jag skulle kunna komma ihåg det när dom inte påminner mig i närtid när tjänsten skulle sluta fungera, dom kunde kontaktat mig 1 månad innan tjänsten skulle sluta fungera, inte hela 10 MÅNADER, sa också till dom att jag har en gammal mobil som man inte kan ladda ner deras app på som ersatte sms-tjänsten. dom frågade mig var jag steg på, jag sa att jag steg på vid hållplatsen hjalmarbrantingsplatsen och att kontrollanterna steg på vid hållplatsen frihamnen, och under den tiden hann jag inte köpa någon biljett, eftersom det bara skiljer 1 hållplats mellan den hållplats jag steg på och den hållplats dom steg på. sen hade jag bråttom till jobbet också och hade annat i tankarna oxå, sen sa jag att dom får vara noggrannare om dom ska ta sådana här beslut, denna stackare är inte jag, för jag klarar mig alltid, men för om kontrollanterna tar fel beslut kan det vara så att en stackare som blir drabbad att personen inte ens har råd att köpa ett busskort, och då måste den personen fuskåka på riktigt för att den personen ska komma dit han ska, för han eller hon kanske har en tajt budget. henne jag pratade med var väldigt nonchalant och var väldigt oförstående, hon lyssnade inte tyckte jag, och till slut så nådde hennes nivå av nonchalans nya höjder så jag var tvungen att säga till henne, då började hon bli otrevlig och pratade i munnen på mig, då sa jag till slut, jag får nog ringa om, för du verkar inte kunna klara av detta samtalet så jag får prata med någon annan. jag lade på och ringde igen för att prata med någon annan 40 minuter senare, då visade sig att hon hade pratat med sina kollegor om att jag skulle ringa, för det märkte jag, för nästa tant jag ringde till sa till mig vad mitt ärende handlade om innan hon hade fått mitt personnummer eller sådana uppgifter, och när jag frågade hon hur hon kunde veta det utan att jag hade sagt mitt personnummer så kunde hon inte svara på det, jag hörde det även på tonläget, då hon redan från början försökte snäsa av mig efter jag hade sagt mitt namn, jag tänker betala denna fakturan, så jag inte får en påminnelseavgift, men jag tänker ta upp detta ärendet med västtrafik, och prata med dom att jag vill ha pengarna tillbaka, och en ursäkt från deras vägnar, dom verkar ha stora problem med deras personal dom anlitar som ska kontrollera att personer gör rätt för sig, fast denna gången var det inte själva kontrollanterna.

Kommentarer till: "OTREVLIG PERSONAL OM MAN VILL BESTRIDA EN TILLÄGGSAVGIFT MAN FÅTT AV VÄSTTRAFIKS KONTROLLANTER" (22)

  1. Seriös kundtjänst har logg kopplat till inkommande telefonnummer. Den person du pratat med hade sannolikt inte pratat med sina kollegor om dig utan hade gjort sitt jobb rätt och skrivit i loggen vad det handlade om.

    Att de inte kunde visa hänsyn när du kunde uppvisa att du försökt skicka sms är tråkigt, men rimligt. Resten av dina ursäkter och undanflykter är skrattretande och jag har full förståelse för personalen på kundtjänst. Du var en problemkund som inte kunde förstå enkla argument, som att det är ditt ansvar att ha biljett innan du går på vagnen eller att du nog borde ha vetat bättre än att försöka köpa sms biljett när den tjänsten upphörde för nästan ett år sedan.

    • hej Patrik,sms-tjänsten slutade gälla i år i mars, fast dom skickade ut sms den 12 maj att deras sms tjänst skulle upphöra, här är en länk till en artikel i gp som stärker det jag säger, men tjänsten togs ur bruk i mars i ÅR. http://www.gp.se/nyheter/västsverige/västtrafik-slutar-med-sms-biljetter-1.884945
      du förklarar inte varför du har full förståelse för personalen på kundtjänst, vilket jag har gjort eftersom jag lade fram argument varför jag inte har någon förståelse alls för denna kundtjänsten. sen säger du att det är mitt ansvar att ha biljett, och det ansvaret har jag tagit eftersom jag skickade in min biljett när jag stod på spårvagnsplatformen, sen så fick jag en biljett tillbaka att sms-tjänsten inte gällde PÅ SPÅRVAGNEN, och direkt efter kom kontrollanterna, detta med att dom för loggar på sina samtal bara på telefonnumret händer inte, loggen dyker upp när man har ett personnummer, inte telefonnumret, att bara ta telefonnumret, det vore oseriöst, för genom personnumret så får man flera andra uppgifter oxå samtidigt, det du presenterar här är bara din åsikt, inte någon fakta överhuvudtaget, det du skriver är inte faktabaserat, det märker man för att det du skriver är inte baserat på det inlägget jag skrev överhuvudtaget, det verkar mest som du hade en förutfattad mening bara genom att läsa min rubrik över inlägget och sen skrev du ett svar

      • Jag läste fel angående datumet som sms-biljett slutade, ber om ursäkt. I övrigt står jag för resten av inlägget och tycker att kundtjänsten gjort sitt jobb. Helt rätt att det är en åsikt. Precis som att det är din åsikt att de gjorde fel. Nej, du har inte tagit ditt ansvar att ha en giltig biljett bara för att du skickade ett sms innan du gick på. Du skulle ha fått biljetten innan du gick på. Är det oturligt att du fick betala? Ja. Är det fel? Nej.

        Kundtjänsten har sannolikt information både på person- och telefonnummer. Telefonnummeret kommer fram och ger info om tidigare samtal, men de bör kunna söka på personuppgifter som du säger. Det är dock mycket sällan det behövs om man ringer från samma nummer som tidigare.

      • deras telefonsystem funkar inte så, det vore väldigt ologiskt och datainspektionen hade säkert haft åsikter om det. min åsikt baseras på fakta, eftersom det är jag som är en av källorna till hur denna händelse gick till. och jag sa ju att jag hade fått biljetten efter att jag hade gått på spårvagnen, och att jag skickade sms:et före jag gick på spårvagnen, läste du fel eller, du vill ju ha det till saker och sen läser du inte det jag skrivit

      • Deras telefonsystem fungerar troligtvis precis så, baserat på den erfarenhet jag har från att ha arbetat med kundtjänst.

        Händelserna kan vara fakta, men tolkningen att någon är otrevlig eller har gjort fel är åsikter. Du skrev själv att du skickade iväg ett sms på hållplatsen och fick svar först efter att du gått på. Med andra ord hade du inte en biljett innan du steg på, vilket är din skyldighet. Fakta.

        Jag ber om ursäkt om jag missförstod den biten, men det är svårt att förstå när du skriver som du gör.

      • din erfarenhet betyder ingenting i detta sammanhanget, att säga att man har erfarenhet om någonting håller inte, för det finns folk som säger motsatsen som har minst lika stor erfarenhet som du..jag skriver som jag vill, och har jag skickat iväg sms:et så har jag köpt en biljett.eftersom deras system funkar så. skickar man inte iväg ett sms så har man inte köpt en biljett, förstår du nu?

  2. Deras datorer fungerar garanterat på det sättet, jobbat med liknade! Du hade inte en biljett, du var påväg att köpa en.
    Om du går in på Ica och drar ditt kort när du ska beta… är alla varorna dina då… även fast det står efter en stund att köpet kunde ej medges?

    • det var ju en jättedålig liknelse..bara för att kortet säger att köpet inte har medgets kommer då kassören och säger att varorna inte är betalda, och jag får betala 50 gånger så mycket som varorna är värda bara för att det står att köpet ej medgets, skulle en kassör säga det? att man får betala 50 gånger mer som varorna är värda bara för att kortet inte medger köpet? och då får man möjlighet att betala på annat sätt, t.ex kontant, men det fick jag inte för kontrollanterna heller trotts att jag frågade om jag kunde köpa biljett i deras automat när dom kom för att kontrollera min biljett. om ett köp inte går igenom får man ju gå därifrån utan varor, inte betala 50 gånger så mycket som varorna är värda…ditt argument håller inte

      • Tvärtom, det var en utmärkt liknelse som Veronica gav. Om köpet inte gått igenom och du hade gått ut med varorna (jämför: åka spårvagn utan biljett) ändå hade du givetvis fått betala extra i form av böter.

        Det du beskriver gör det högst troligt att deras telefonsystem fungerar exakt så. Med en stor mängd inkommande samtal skulle det vara rent av konstigt om den person du pratade med hade hunnit berätta för alla sina kollegor om ditt ärende, på arbetstid och mellan andra samtal, och att de dessutom skulle komma ihåg detaljerna kring det. Självklart fanns det en logg om det. Så arbetar kundtjänst.

        Du är snabb att gorma om fakta kontra åsikt samtidigt som du skjuter ner förklaringar från någon som har arbetat med det du klagar på. Mycket oseriöst och det börjar bli skrattretande. ”När jag säger det är det fakta, när andra säger det är det åsikter.”

        Du är välkommen att skriva hur du vill, givetvis, men förvänta dig läsförståelse därefter.

        Du köpte inte en biljett, du försökte köpa en biljett. Skillnaden är stor och, i detta fall, direkt avgörande.

      • grejen är ju den att jag hade ju betalat via deras kortautomat som dom har på spårvagnen så fort jag upptäckte att man inte kunde åka med sms-biljett, men det hann jag inte, för innan jag hann göra det kom kontollanterna, så det argumentet håller inte heller, eftersom jag står i kassan, drar kortet, det står att kortet medges ej, jag ska precis ta fram plånboken och betala med kontanter, då kommer kassören och säger – nu är det försent, du skulle betalat med kontanter från början, och eftersom du nu försökte betala med kort och inte det gick får du betala böter 50 gånger mer än vad varorna är värda…logiskt???? brukar det gå till så när du handlar? hon hade hunnit det, för hon i första samtalet var väldigt upprörd (utan anledning) och skrek och hade sig…så när vi hade lagt på så ville väl hon väl utagera sig genom att snacka skit om mig för sina kollegor, det är min ERFARENHET..och hon sa oxå under samtalets gång att hon hade pratat med sin kollega innan, inte att hon hade läst i någon logg om när jag frågade hur hon kunde veta det utan att ha fått mitt personnummer…..jag köpte en biljett så fort jag skickade sms:et……..det är inte jag som inte kan skriva, det är du som inte kan läsa

      • Du vrider liknelsen så att det blir fel igen. Eftersom du åkte på vagnen utan biljett hade du i liknelsen redan lämnar butiken utan att betala dina varor. Du nyttjade tjänsten utan att betala. Allt annat är irrelevant och, kort sagt, gnäll.

      • nu förkastar du denna liknelsen själv, förhoppningsvis för att du inser hur dum den är… jag sa ju det, jag skulle inte gå utan att betala varorna, jag skulle ju ta fram kontanter och betala, så oavsett hade affären fått betalt ändå…..tycker det är mest gnäll från din sida…hur gammal är du?

      • Vi förenklar det lite.

        När vagnen började köra, hade du en giltig biljett?

        Nej, det hade du inte.

        Efter det svaret faller alla andra argument. Det är din skyldighet att ha en biljett INNAN. Inte ”någon gång under resans gång.”

      • vi förenklar det ännu mer.. jag hade en giltig biljett för att jag inte var medveten om att tjänsten hade gått ut, så jag trodde att jag hade köpt en biljett och det trodde jag baserat på att västtrafik inte hade någon info någonstans att sms:biljett ej gällde, ska jag gissa vilken biljett typ som gäller när dom inte skriver om det….så du menar att om västtrafik vill kan dom ändra betalsystem varje dag? t.ex sms biljett en dag, mobil-app nästa dag, sen dagen efter det kan dom byta tillbaka till sms biljett igen, och sen kommer kontrollanterna och sätter fast alla resenärer för att alla tjuvåkt, det där håller inte, man borde dragit pengar och skickat ett sms på en gång man betalade med den felaktiga biljetten att denna tjänsten hade gått ut och att nästa gång man använder tjänsten gäller den inte.

    • Det var på inget sätt en förenkling. När sms-biljett var ett fungerande betalsätt så var de tydliga med att man ska ha fått biljetten innan man kliver på. Ibland var kontrollanterna justa och accepterade annat, men det hade de på inget sätt varit tvungna att göra. Så inte ens om tjänsten var giltig gjorde du rätt som klev på vagnen innan du fått en giltig biljett som svar.

      Du hade ingen biljett. Du trodde att du hade en. Om du tar ett djupt andetag och släpper hur förnärmad du är måste du ju inse att det är en enorm skillnad däremellan.

      • det är ju min intuition vi diskuterar här, min avsikt när jag stod på plattformen, ditt resonemang fallerar, om jag ville fuskåka, skulle jag skickat iväg ett sms först innan jag steg på? är det så fuskåkare gör? betalar och sen säger dom till sig själva att man inte har betalat och ser sig själv som en fuskåkare, näe..om jag ville fuskåka då hade jag ej skickat iväg sms:et överhuvudtaget. om tjänsten hade varit giltig hade jag absolut gjort rätt, för det stod klart och tydligt att man måste ha en giltig biljett på fordonet och inte innan du stiger på, för till exempel, och jag kan förklara varför det står så..det finns ju biljettautomater på spårvagnen, INNE I SPÅRVAGNEN, INTE UTANFÖR.. hur kan man betala i dessa automater om man inte stiger på fordonet först, (spårvagnen) och man hinner knappast köpa en biljett innan spårvagnen lämnar plattformen, eftersom det ibland kan vara kö till automaterna, och då rullar ju spårvagnen utan att man har en giltig biljett.

      • Dina intentioner är helt ovidkommande. Man kan till exempel ovetande begå ett brott och ändå vara skyldig.

        Dessutom kan jag tänka mig att det finns personer som skickar ett sms för att de vet att det inte går och sen låtsas att de inte visste och stämplar när kontrollanter går på. Såvitt kontrollanterna vet är det exakt vad du gjorde. Så det är ditt ord om dina intentioner som står mot vad du faktiskt gjorde, vilket var att åka utan biljett.

        Man stämplar i samband med ombordsstigning. Om man gör det har man biljett innan avfärd och allt står rätt till. Du hade fortfarande inte en biljett hållplatsen efter. Det är fullständigt solklart att du gjort fel.

      • jag fick ett sms tillbaka precis när vi hade kommit till nästa hållplats och kontrollanterna steg på….man kan köpa biljetter med kontantkort och med kontanter oxå i automater på spårvagnen, om det ska fungera som du säger så måste spårvagnschaffören stanna vid varje hållplats och gå ur och se så att alla har biljett innan han kör….du säger att man kan begå brott utan att man vet om det, då är man väl oskyldig? men sen har jag förklarat varför jag inte visste om att sms-tjänsten hade slutat gälla, och eftersom min förklaring stämmer med det som hände så kan man tydligt se att mina intentioner var ärliga

      • Man är absolut inte oskyldig om man begår ett brott som man är omedveten om. Vanligtvis är det en omständighet som lindrar domen, men man blir inte frikänd. Jag kommer ihåg att min skolklass i högstadiet (dvs ca 20 år sedan) var på studiebesök i rätten. Det var ett fall där en man hade somnat vid ratten och blev fälld för vårdslöshet i trafik. Precis som du gör så använde han sig av argumentet ”men det var inte meningen, det blev bara fel”. Det höll inte längre än att domaren suckade och förklarade att det fungerar inte så.

        Nej, chauffören måste absolut inte stanna och kolla att alla har biljett. De kan även göra stickprover med kontrollanter och däremellan hoppas att hotet om tillägsavgift är tillräckligt för att passagerare ska betala.

        Ja, du har förklarat en massa olika saker, varav absolut ingen av dem är relevant när fakta, som du angav det, var att du hade åkt en hållplats utan giltig biljett. Du missar poängen totalt om du tror att något annat spelar någon roll.

      • nu kan ju inte jag just det fallet du beskriver i detalj, så jag kan inte yttra mig om det, till skillnad från dig som känner till mitt fall bättre än både mig och västtrafik verkar det som…du har ju precis uppfunnit ett nytt begrepp, man är oskyldig men ändå skyldig, mannen somnade inte medvetet vid ratten, han sa inte att – nu ska jag sova vid ratten och bryta mot trafikregler. utan mannen råkade somna, det som mannen gjorde fel var att han satte sig i bilen när han inte var utvilad, och det är däremot hans ansvar, och det var det han föll på. så man kan inte säga att han inte var medveten om brott, för varje förare vet att man inte ska köra bil om man är för trött och att man måste vara vaksam och fokuserad hela bilfärden… så mannen var medveten att det var farligt att vara trött och att det kunde straffa sig, men att han tog risken…så detta var ett dåligt exempel……du förbiser fakta….fakta för dig är när du har rätt och det som inte är fakta det är när du har fel….men det är inte du som avgör fakta som tur är..

      • I just det fallet visste han inte att det är så lagarna är. Han tyckte inte att det var hans fel att han somnade, trots att han var medveten om hur trött han var. Kanske skulle han inte haft ett körkort alls. Men nu börjar det spåra ur.

        Det framgår mer och mer att du lever i en annan värld än jag gör, och tydligen är det en värld där personligt ansvar endast är ett abstrakt koncept som inte spelar så stor roll. Ditt ansvar var att ha en giltig biljett. Du hade ingen giltig biljett. Det blir inte mycket lättare ön så. Jag är färdig med denna diskussion.

      • ja, det är bra att du inser att det inte leder någon vart för dig att diskutera med någon som kan detta mer än vad du kan, vilket visas klart och tydligt, att du tycker att jag lever i en annan värld än dig tackar jag för, för vi lever verkligen inte i samma värld, för jag ser helheten och verkligheten…du erkänner oxå här att han var medveten om sitt brott eftersom han var medveten hur trött han var. och då viste han oxå konsekvenserna i hur fel det var att köra bil i det läget. jag har tagit mitt ansvar…och det är det enda ansvar jag kan ta

CLASSES LILLA BLOGG ÄLSKAR KOMMENTARER

Etikettmoln

